به گزارش خبرنگار میراثآریا، مریم جلالی، معاون صنایعدستی وزارت میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی در این مراسم تاکید کرد: تبدیل بازار سنتی به دیجیتال کار سختی است و ما در این بخش نیازمند تفاهمنامهای پایدار و عملیاتی بودیم.
او افزود: صنایعدستی، اقتصاد هویتبنیان است و بازار و اقیانوس آبی، بستر مناسبی برای حفظ و توسعه تجاریسازی این حوزه محسوب میشود. تنوع تولیدات و اقتضائات ویژه صنایعدستی، ضرورت ایجاد مناسبات مبتنی بر مفهوم مشترک و تفکیکشده را برجسته میکند.
جلالی در ادامه با اشاره به نقش صنایعدستی در تداوم هویت ملی بیان داشت: صنایعدستی ریشه و هویت ما است و هر اقدامی که در این حوزه صورت گیرد، به نوعی فرهنگسازی نیز محسوب میشود.
او همچنین به تحولات دیجیکالا در حوزه فروش کالاهای هویتی اشاره کرد و گفت: حرکت دیجیکالا از فروش کالای دیجیتال به سمت کالای هویتی و بومی شایسته تقدیر است.
معاون صنایعدستی وزارت میراثفرهنگی با بیان ویژگیهای منحصربهفرد صنایعدستی خاطرنشان کرد: «این صنعت خلاق با محوریت قصهگویی، شخصیسازی و سفارشیسازی، نیازمند رویکردی متفاوت است. این رویکرد میتواند از مسئولیت اجتماعی تا بهرهگیری از ظرفیت برندهای دیگر را شامل شود و با همجوشی مقولههای اقتصاد، اجتماع و فرهنگ، اثربخشی خود را در پلتفرم دیجیکالا نشان دهد.
او با اشاره به اهمیت استانداردهای بینالمللی گفت: «مهر اصالت کالا، کانسپت جهانی است و نخستین نمایشگاه پیش روی صنایعدستی کشور در اردبیل، روز ۲۸ مهرماه برگزار خواهد شد که میتواند پیوست دیجیتال نیز داشته باشد.
فرزاد اوجانی، مدیرکل تجاریسازی و بازاریابی معاونت صنایعدستی، با تأکید بر اهمیت آموزش در توسعه صنایعدستی اظهار داشت: دیجیکالا در این بخش همراه ما خواهد بود. همچنین دستور وزیر میراثفرهنگی بر گسترش ارتباط میان فروشگاهها و بازارچههای صنایعدستی سراسر کشور، ضرورت شبکهسازی مؤثر را بیش از پیش نمایان میکند.
مسعود طباطبایی، مدیرعامل دیجیکالا، با بیان ظرفیتهای این پلتفرم در حوزه صنایعدستی افزود: در حال حاضر ۱۱ هزار فروشنده در این حوزه فعالیت دارند و دیجیکالا بستری گسترده برای معرفی و عرضه محصولات بومی فراهم کرده است. آموزش و دریافت بازخورد از مشتریان، یکی از مهمترین ویژگیهای ما در این مسیر است.
طباطبایی در ادامه با تأکید بر اعتمادسازی در فضای آنلاین و توجه به صادرات تصریح کرد: نباید در بدو ورود به بازارهای بینالمللی انتظار درآمد بالا داشته باشیم، بلکه باید به تدریج ظرفیتها و کیفیت محصولات را معرفی کنیم.
افشین خاکی، مدیر ارشد توسعه کسبوکارهای بومی محلی دیجیکالا نیز گفت: اصالت کالا و توازن عرضه و تقاضا، برای ما اهمیت بالایی دارد.
نرگس رجایی، مدیرکل آموزش و ترویج صنایعدستی، ضمن تأکید بر عملیاتی بودن تفاهمنامهها اظهار داشت: نباید تفاهمنامهها صرفاً روی کاغذ باقی بمانند؛ لازم است صنعتگران و هنرمندان نیز در این جلسات حضور یابند تا مسئولیت اجتماعی خود را بهدرستی ایفا کنیم.
انتهای پیام/
نظر شما